Dolomiten – Venedig (2022)

Mosmas

Collectie van Mosmas

Der organisierte Teil der Radreise führte in 6 Etappen von den Dolomiten durch die Region Venetien bis Venedig. Um diese 6 Tage haben wir am Ausgangspunkt der Tour in den Dolomiten ein selbst organisiertes Programm aus Bergwanderungen und Radtouren („Prolog“ und „Epilog“) herumgebastelt, so dass wir einen insgesamt zweiwöchigen, durchaus anspruchsvollen und sehr erlebnisreichen Aktivurlaub erleben konnten.Wie schon in den letzten beiden Jahren haben wir uns für eine organisierte Radreise entschieden: Zwar sind wir nicht in einer Gruppe unterwegs, aber die Hotels sind vorgebucht und unser Reisegepäck wird von Hotel zu Hotel transportiert. So können wir unsere Kräfte ganz auf die Überwindung der Steigungen konzentrieren. Hier hat sich zum 3. Mal der von uns gewählte Veranstalter bewährt: eurobike.at/de

1. Dolomiten-Venedig, Prolog 1: Umrundung der Drei Zinnen

De geboekte zesdaagse fietstocht van de Dolomieten naar Venetië begint over 3 dagen, en we hebben ook een zelfgeorganiseerd ondersteunend programma gepland (3 dagen voor en 3 dagen na de tour).

Om te beginnen hebben we de beroemde "Three Peaks" omcirkeld op een spectaculair mooie en soms behoorlijk avontuurlijke

Onze zesdaagse fietstocht van de Dolomieten naar Venetië begint over 2 dagen. Als onderdeel van ons zelfgeorganiseerde voorprogramma zijn we vanaf onze locatie (Toblach) door twee charmante beekdalen naar het natuurpark Drei Zinnen gefietst (en weer terug).

Onze route voerde ons eerst langs de Sextenbach

Op de laatste dag voor de start van onze fietstocht van de Dolomieten naar Venetië, maakten we een gemakkelijke tocht naar Bruneck. Bijna altijd langs de Rienz, en bijna altijd bergafwaarts. Toen Bruneck het te druk leek voor de afsluitende koffiedrank, fietsten we door naar het heerlijke stadje S. Lorenzen

5. De eerste reguliere etappe van onze zesdaagse fietstocht van de Dolomieten naar Venetië was even kort als mooi. Het bracht ons eerst van Toblach in een lange klim naar de Passo Cimabance en vervolgens - nu op het traject van de voormalige Dolomietenspoorlijn - in een gestage afdaling naar Cortina d'Ampezzo

Op de tweede etappe van onze fietstocht van de Dolomieten naar Venetië bevonden we ons aanvankelijk op de route van de voormalige Dolomietenspoorlijn, waar we om de paar kilometer charmante voormalige spoorweggebouwen konden bewonderen.

Na een bezoek aan het pittoreske bergstadje Pieve di Cadore, volgden

7. Op de korte 3e etappe van onze fietstocht van de Dolomieten naar Venetië fietsen we over de heuvels aan de rand van de brede Piave-vallei van Belluno naar Feltre - met altijd de markante bergketen van de Belluno Dolomieten (Parco Nazionale delle Dolomiti Bellunesi) in zicht.

Onderweg passeren we tal van

Wandel door het mooie stadje Feltre, de etappebestemming van vandaag op onze fietstocht van de Dolomieten naar Venetië.

Deze tour maakt deel uit van de collectie "Dolomiten-Venice": komoot.de/collection/1119578

[Track: Opnemen (Komoot)]

9. De vierde etappe van onze fietstocht van de Dolomieten naar Venetië was zeer afwisselend met een aantrekkelijke mix van bergwegen met weinig verkeer en voorbeeldige fietspaden, soms op en neer door de bergen, soms vlak langs de rivier. Steeds weer kwamen we langs kleinere en grotere steden die uitnodigden

10. Na aankomst op de etappebestemming van vandaag: Wandel door de stad Bassano del Grappa.

[Track: Opnemen (Komoot)]

11. Het hoogtepunt van de voorlaatste etappe van onze fietstocht van de Dolomieten naar Venetië was het betoverende stadje Asolo (een bezoek dat echter met een lange en steile klim verdiend moet worden). Het is niet ongewoon om te zeggen dat Asolo de mooiste stad van Italië is. Met zijn blootgestelde ligging

12. Na aankomst in Treviso, de etappebestemming van vandaag op onze fietstocht van de Dolomieten naar Venetië, maakten we een wandeling door deze stad, die zeer de moeite waard is. Aankomst vanaf het hotel, dat een beetje uit de weg ligt, op de fiets en vervolgens te voet in de stad.

Waarom de interessante

13. De eerste 25 kilometer van het laatste deel van onze fietstocht van de Dolomieten naar Venetië fietsten we langs de oevers van de Fiume Sile, genietend van de schaduw en de koelte die uit de rivier kwam. Onderweg zag ik voor het eerst in Europa wilde (en bloeiende!) lotus.

Daarna gingen we over praktisch

14. De laatste etappe van onze fietstocht van de Dolomieten naar Venetië van vandaag eindigde in Mestre, een district van Venetië. Vanaf hier bracht de Translohr Venice, een soort tram, ons naar de eigenlijke lagunestad.

Nadat ik met pijn in het hart had besloten de Biënnale niet te bezoeken vanwege het late

15. Op de middag van de terugreis van Venetië naar Dobbiaco, verleidde het heldere weer ons om deze spectaculair mooie bergwandeling te maken.

Beginnend vanaf het Prato Piazza, altijd met de grandioze achtergrond van de ruige Dolomieten in het zicht, gingen we omhoog naar de Strudelkopf. Hier hadden we een

16. Vandaag namen we de kabelbaan naar de top van de Lagazuòi Piccolo. Bij het bergstation maakten we kennis met een toeristengids gekleed in historisch soldatenuniform, die ons zeer interessante dingen vertelde over wat er in deze regio gebeurde tijdens de Eerste Wereldoorlog. IA. delen van het rotsmassief

Met het oog op de uitputting die nu begint toe te slaan, de immense spierpijn die de bergwandeling van gisteren me bracht en de te verwachten beklimmingen, heb ik een E-MTB gehuurd voor de tweewielerexcursie van vandaag. (De GTLC60 had daarentegen nog voldoende spierkracht, maar moest helaas al onze

Op de laatste dag van onze actieve vakantie in de Dolomieten beklommen we de wilde en romantische vallei van de jonge Rienz op de Paul-Grohmann-Weg (genoemd naar de eerste beklimmer van de Grote Top) - omringd door machtige dolomietrotsen en altijd met uitzicht op de Three Peaks.