Mountainbike Collectie van European Divide Trail
13 Tours
181:51 h
2.804 km
21.440 m
From Grense Jakobselv in Norway to Cabo St Vincent in Portugal, the European Divide Trail is the longest predominantly off-road bikepacking route in the world at over than 7,500 kilometres (4,660 miles), put together by Andy Cox, aka Doubletrackfanatic.
Starting from the most northerly point of the European Divide Trail, the first section takes in Norway, Finland and Sweden, spanning 2,884 kilometres (1,792 miles) from the Arctic Ocean to the city of Gothenburg. These countries are dominated by forests, lakes and rivers, and many kilometres of dirt roads. Compared to the other two sections, it is less mountainous, with the highest point at 700 metres (2,297 feet).
This section has by far the longest distances between services, at a maximum of 250 kilometres (155 miles) between grocery stores. Make sure you're prepared for every weather condition, as even in high summer it can be surprisingly cold if it's overcast or raining. It's also a wise idea to be prepared for biting insects as that can get really bad at times.
It's recommended to start in the far north at the beginning of June, as there could still be snow about if you set off any earlier. If you're heading up from the south, aim to finish at the northern tip by the middle of September. You can take flights from Oslo to Kirkenes, 60 kilometres (37 miles) from Grense Jakobselv at the northern tip.
Check out the full European Divide Trail Collection and other sections here: komoot.com/user/europeandividetrail/collections
Klaar om te vertrekken? Maak je eigen versie van dit avontuur op basis van de volledige Tour hieronder.
Laatste update: 31 mei 2024
Dit eerste deel neemt je mee van de Russisch/Noorse grens en de rand van de Noordelijke IJszee naar het binnenland van Lapland.
Gekenmerkt door kale rotsen, struikgewas, moerassen en meren, en de prachtige fjorden, is het een verrassend divers gebied. Ook al ben je ver in de poolcirkel, het is behoorlijk…
Dit is het langste stuk zonder voorzieningen op de hele European Divide Trail, en hoewel er een paar kleine gehuchten zijn waar je misschien een maaltijd of accommodatie kunt vinden, zit er niet veel tussen behalve bomen, rendieren, muggen en meer bomen.
Dit is een nationale snelweg in Finland, maar er…
Krijg aanbevelingen over de beste singletracks, bergtoppen en vele andere mooie outdoorplekken.
Eenmaal aangekomen in Kittilä, de koudste plaats in Finland (-51,5 °C), begint het grind en ook de heuvels.
Geniet van de verbazingwekkende onverharde wegen die over bergkam na bergkam klimmen met uitzicht over hoger gelegen terrein in het zuiden en westen, richting de Zweedse en Noorse grens.
Er zijn…
Etappe 4 is weer een lang stuk zonder diensten, maar met een gratis overtocht per veerboot, en deze brengt nogal wat met zich mee
veel onverharde wegen, dus verwacht een langzamer tempo en niet veel passerend verkeer.
Met grotere beklimmingen en valleien stromen enorme rivieren van de grensbergen naar…
Je rijdt over een aantal wilde wegen en paden in Stage 5. Grote rivieren, waterkrachtcentrales en de bijbehorende stuwmeren, en een prachtig land.
Dan is het de eerste echte stad in Zweden, Jokkmokk. Het is een relatief bruisende stad net binnen de poolcirkel met tal van diensten en accommodatiemogelijkheden…
Er is meer wild land en off-road rijden tussen steden optimaliseert dit deel van Zweden, klimmen over bergkammen, afdalen naar rivieren, en dan herhalen.
Diensten zijn nu relatief frequent, dus het is niet nodig om meer dan een paar dagen eten bij je te hebben.
Let op borden langs de weg met de aanduiding…
Een lange periode van onverharde wegen richting de bergen van Jämtland nu. Dit is een bijzonder leeg gebied van Zweden met een minimale bevolking en enkele van de meest barre weersomstandigheden en wildste landschappen.
Op sommige plaatsen worden de paden vaag, maar uiteindelijk sluiten ze altijd weer…
Er is meer van hetzelfde type terrein, met schijnbaar eindeloze onverharde en onverharde wegen, bossen, heuvels, meren en rivieren in Stage 8.
Het wordt na een tijdje een beetje eentonig, maar er komt snel verandering, want de volgende secties zijn enkele van de mooiste en meest interessante, dus blijf…
Rij door meer bossen en langs meren en rivieren en vind uiteindelijk een paar grote nederzettingen met meer dan één supermarkt om uit te kiezen. Er zijn ook tal van accommodatiemogelijkheden en andere diensten die u mogelijk nodig heeft.
Met een aantal uitstekende paden en redelijke uitzichten, waarom…
Het einde van het meest vervelende stuk van de hele route is nabij, want je bent bijna in de Zweedse skigebieden naast de Noorse grens.
Sveg is de grootste stad met alle diensten die je nodig hebt en zelfs een soort fietsenwinkel. Het ligt niet op de route maar je kunt gemakkelijk de omweg maken heen…
Wilde en lege landen, bergen en skigebieden, en jagers die op zoek zijn naar elanden zijn wat je hier zult ontdekken. De Noorse grens is heel dichtbij en hoewel er behoorlijk wat wegen door dit gebied rijden, maken de onverharde wegen en het uitzicht op de bergen dit goed. Rörbäcksnäs is een mooi stadje…
Het laatste stuk hooggelegen land wordt overgestoken in etappe 12 voordat het voor het eerst op deze route afdaalt in een bijna weelderige vallei met een enorme rivier, de Klaräven, en echte landbouwgrond.
Je bent bijna uit de regenschaduw van de Zweeds Noorse grensbergen, dus de luchtvochtigheid is hoger…
De laatste stukken echte wildernis lijken hier te eindigen, maar je zult verbaasd zijn hoe wild de hoger gelegen gebieden zijn als je dichter bij de eerste grote stad van de route komt.
Veel open landbouwgrond en een relatief hoge bevolkingsdichtheid in de buurt zorgen ervoor dat dit gebied moeilijker…
Maak een gratis komoot-account aan om mee te kunnen praten.
Toerfiets Collectie van Explore France
Wandel Collectie van Renée
Wandel Collectie van Claudia Aguilar González
Toerfiets Collectie van Robin Patijn - Farawayistan