Italië 2022 - zweten in Apulië

Ludwig Vandamme

Collectie van Ludwig Vandamme

Onze tocht start in Matera, waar we onze gehuurde fietsen oppikken. Ik had zowat deze lus in gedachten, maar dacht deze vlugger te kunnen doen en nog uit te breiden. De hittegolf heeft er anders over beslist. Meestal konden we op kleine rustige wegen fietsen. De routes waren doorgaans mooi, zonder spectaculair te zijn. De wegen zijn goed onderhouden, maar op veel plaatsen ontsierd door sluikstorters. De steden zijn prachtig, vooral in de eerste week. In het voor- of najaar moet het hier heerlijk fietsen zijn.

1. Van Matera naar Gioia del Colle

Na een 15-tal km geeft Komoot het bericht dat de applicatie afgesloten wordt omdat mijn telefoon oververhit is. Wij zijn er gelukkig nog iets beter aan toe, dankzij de 2 liter ijskoud water en de beker cherries die we kregen van een paar vriendelijke mannen. De route was niet spectaculair mooi, maar

Van Gioia del colle naar Noci fietsen we op een redelijk grote weg met wat verkeer. Na Noci is het heel mooi, zien we ook de eerste trulli. We verlaten de voorgestelde tour van Komoot en volgen de bruine borden voor een fietsroute. Een stukje MTB moeten we te voet, maar verder is het heel mooi.

In Alberobello

Een prachtige dag, we starten in de bewoonde wijk met trulli, en algauw fietsen we weer door de trulli op het platteland. Locorotondo is onze eerste stop voor een ontbijt. We zijn om 7u gestart en de eerste uren zijn nog heerlijk koel. We klimmen naar Martina Franca, waar we in de marmeren straten fietsen

We maken de overgang naar het droge Salento, en algauw fietsen we tussen knoestige oude olijfbomen. De weg is prachtig en rustig. We raken elkaar even kwijt en fietsen daardoor iets eerder langs de autostrade dan gepland. Deze serviceweg, omzoomd door bloemen valt nog mee, maar het is weer molto caldo

Zoals verwacht een iets minder interessante fietsdag vandaag. Van Brindisi naar Lecce was heel heet, droog, geen spectaculaire zichten maar wel grotendeels kleine wegen. Enkele malen kruisen we de fietsweg die beide kusten verbindt. De laatste kilometers naar Lecce fietsen we door een verschroeiend hete

Het is 29° als we om 6u30 vertrekken, zalig koel. Na de eerste kilometers komen we op een grote weg naar de kust. Iets verderop loopt een pad parallel langs de weg. Jammer genoeg op bepaalde plaatsen overwoekerd. Na het bereiken van de kust hebben we een heel mooi stuk door een natuurgebied. Verder valt

Het is al flink warm als we starten om 6u30. We hebben een prachtig stukje gravel met zicht op zee en een enorme kudde grazende schapen. Daarna komen we op de asfaltweg langs de zee. We klimmen een mooi stukje en dalen dan naar Porto Badisco waar we ontbijten. De route blijft verder ok, redelijk rustig

We hebben de weg voor ons alleen 's morgens vroeg. Bijna altijd met zicht op de zee fietsen we naar Gallipoli, bijna vlak. De weg is ok, niet spectaculair.

De eerste kilometers fietsen we langs inhammen met rotsen, later worden de weg ietwat eentonig, nu eens langs de kust, dan wat landinwaarts.

Een weinig interessante fietsdag vandaag, we hebben moeten kiezen tussen deze optie ofwel met de trein ergens naartoe reizen waar het mooier is, maar dit was ook niet evident. Nadat we de kust verlaten hebben fietsen we naar Manduria. Omwille van de warmte houden we de afstand beperkt. De volgende dagen

Zalig koel als we vertrekken, maar algauw mogen we schuilen voor een ferme plensbui, eerst onder een vijgenboom, later in iets comfortabele omstandigheden. In de bar plan ik de verdere tocht.

Naar Grottaglie hebben we eerst een drukke weg. Later wordt de weg en landschappen mooier. Na Montemesola hebben we een mooi stukje gravel. Jammer genoeg hebben de voorbije plensbuien er een modderpoel van gemaakt; we moeten terugkeren om te vermijden dat de klei zich ophoopt tussen onze wielen en spatborden

Van mijn oorspronkelijk geplande tocht schiet niet veel meer over. We rijden eerst tot een afsluiting en verbodsbepalingen 'militaire zone', maken een omweg. Als we opnieuw naar het geplande gebied fietsen stopt een militair in een wagen en zegt dat ook deze weg verderop afgesloten is. Militaire zone

Een rustig dagje. We verlaten de hoofdweg eens we uit Castellaneta zijn en rijden tot de 'vuvwege' waar we naar Matera afslaan. Net als gisteren kampen we met felle wind, gelukkig niet helemaal tegen. We rijden door een landschap met goudgeel gemaaide korenvelden, bezaaid met windmolens. Door heuvels

Tussen Bourgondische pieken en meren – Gravel in de Morvan

Mountainbike Collectie van Guillaume Favez

Word ook ‘best zufrieden’ – Wandelen rondom Uelsen

Wandel Collectie van Uelsen Touristik

Mijn favoriete lokale wielrentrips rond Kopenhagen