Faroe Islands

Jonathan KB

Collectie van Jonathan KB

First time back to the Faroe Islands since 2017.
I'm quarter Faroese, and it's always lovely to go back and visit family... this trip was delayed from COVID-years - so extra special to finally head back!
My great-grandmother lived in Suðuroy (the southernmost island) until she passed away in 2018. This was the first time back with my grandmother in many years, and we timed our trip perfectly for the midsummer festivities in Tvøroyri.

Tours & Highlights

1. Gasadalur waterfall hike 💦🇫🇴

Ik ben voor het eerst sinds 2017 terug op de Faeröer. Ik ben kwart Faeröers en bezoek familie. De laatste keer dat ik hier was, was aan het einde van mijn reis rond de wereld, toen ik op bezoek was bij mijn overgrootmoeder (helaas overleed ze een paar maanden later).

We gaan over een paar dagen naar Suduroy

Eerste stop op onze snelle 'vasteland' Faeröerse tour. Saksun ligt aan het einde van een prachtige doodlopende weg van 15 minuten en is een van de meest bezochte dorpen van de Faeröer.

We maakten een korte wandeling naar de kerk en de heuvel op voor een uitzicht over het dorp. De Faeröer zijn de afgelopen

Ik had gehoopt naar Slættaratindur (de hoogste top van het Faeröer-eiland) te lopen, maar die was in de mist gehuld, dus in plaats daarvan hebben we deze wandeling aangepakt. Een kraker!

5. We volgden nu dezelfde weg die ik fietste toen ik voor het laatst in de Faeröer was (in 2017), dus ik herinner me deze plaatsen nog goed.

In Eidi zijn we even gestopt voor een korte wandeling rond het meer - aan het einde bereik je de zee voordat je terugloopt naar het dorp.

Het weer is hier zo vaak verschrikkelijk

Toen ik hier in 2017 fietste, nam ik de bus naar Gjogv en fietste toen in een dag terug naar Torshavn.

Het was fijn om hier te zijn met wat meer tijd om rond te dwalen, en veel beter weer! Gjogv is ongetwijfeld een van de mooiste dorpen hier.

We stopten voor de nacht na een volledige fay van verkennen in Klaksvik (de 2e grootste stad van de Faeröer). Ik ben hier nog nooit zo ver naar het noorden geweest.

'S Ochtends was het weer nogal onbetrouwbaar, dus reden we naar het volgende eiland en stopten bij Kunoy. Vanaf daar heb je uitzicht op het

Ik had gehoopt de berg achter Klaksvik te beklimmen, maar het was te mistig. In plaats daarvan reden we naar Runavik en stopten voor de veerboot naar Torshavn.

Een korte wandeling brengt u rond het meer - geweldige vogels tijdens de wandeling. Voelde me behoorlijk Highlands esc ...

Een uur om te doden tussen het afzetten van de auto en het halen van de veerboot Smyril naar Suðuroy (het eiland waar mijn oma vandaan komt). We hebben altijd tijd om te doden in de hoofdstad!

Toch is Torshavn een charmante plek om een uur rond te dwalen. Dit was absoluut het beste weer waarin ik het

Na een paar dagen de andere eilanden te hebben verkend, namen we de veerboot naar Suðuroy - het eiland waar mijn familie vandaan komt. Mijn oma was hier al.

Hvannhagi is misschien wel de mooiste wandeling op het eiland - gewoon prachtig op een heldere dag. In deze tijd van het jaar kun je het op elk moment

We kregen een lift naar Hvalba en volgden toen het oude pad tussen dorpen terug naar Trongisvágur en verder naar Tvøroyri. Dit is het pad dat de lokale bevolking bewandelde voordat de weg werd aangelegd met een tunnel door de berg. Vorig jaar (2022) is er een tweede tunnelweg geopend, dus aan mogelijkheden

12. Vandaag gingen we naar Froðbiarnakkur, maar helaas zat het weer ons weer tegen.

We hadden gehoopt Kambskarð te bereiken (de bergkam waar mijn familienaam vandaan komt), maar de wind was waanzinnig en het zicht was echt slecht. Een andere keer!

In plaats daarvan stopten we bij de oude WO II-ruïnes (gebouwd

We dachten erover om de berg op te gaan, maar er was een dikke bewolking dus we besloten laag te blijven.

In plaats daarvan liepen we langs de weg naar het uiterste puntje van Froðba en toen terug langs de kust. We bezochten het graf van mijn overgrootouders op weg naar huis (mijn overgrootmoeder leefde

16. Alte Häuser in Klaksvik

Wandel Highlight

Mijn tweede huis. Hier woont familie. Het is jammer dat de oude gebouwen verdwijnen.

Tip van Freddy

• Highlights

De Pioniersroute – Fietsen tussen heide en veen

Toerfiets Collectie van Sebastian Gliem

Het Wilde Westen – Van de Sierra de Guara tot de Bardenas

Toerfiets Collectie van Vincent Reboul

Een 3-daags micro-avontuur in de Yorkshire Dales

Toerfiets Collectie van pannier

Wandelen in het Rhön-gebergte waar natuur en geschiedenis samenkomen