Patagonia

Mathijs Hoek

Collectie van Mathijs Hoek

1. Short walk to Nubes

Het oorspronkelijke plan was om naar Refugio Frey te wandelen, maar we zouden waarschijnlijk niet op tijd terug zijn. In plaats daarvan gingen we een snelle en gemakkelijke wandeling maken om van het uitzicht te genieten.

Na het werk vertrokken om bij Sjanna aan te sluiten in La Islita. Buiten het dorp gelijk een goede kennismaking met de Patagonische wind 🌬️. Het uitzicht bij de Mirador Bandurrias was echt fantastisch. Niet veel later kwam ik Sjanna al tegen en zijn we samen terug gelopen voor een koffie & taart in San Martin.

Rosa heeft onze meegenomen naar een camping aan Lago Espejo Chico, het is er echt prachtig. Na een uitgebreid ontbijt aan het meer gaan we op pad naar Cerro la Mona (monkey rock). Niet wetende wat ons te wachten staat beginnen we aan het avontuur.

De eerste uren lopen we door het bos en zien we af en

We nemen afscheid van Rosa en gaan op de laatste dag aan de 7 meren het circuito Chico fietsen. Het belooft een ronde met veel viewpoints en hoogtemeters.

"Some of Patagonia's most spectacular scenery" volgens de Lonely Planet.

Na een paar kilometer stoppen we voor een kort rondje kajakken op een meertje

In de middag arriveren we in El Chalten "Capital Nacional del Trekking". Aangezien het lang licht blijft gaan we einde middag deze hike maken. De uitzichten zijn fantastisch we zien het uitgestrekte steppe landschap, Lago Viedma, Fritz Roy, en natuurlijk de las Aguilas 🦅 .

Dit smaakt naar meer!

Voordat we de grote hike naar Fitz Roy gaan doen lijkt dit een goede opwarmer. The route lijkt niet heel uitdagend maar is vooral lang. Afgezien van een paar mooie views onderweg is het hoogtepunt het meer en de gletsjer. Aan het meer waait het erg hard dus zoeken we dekking achter de vele houtwallen

Op de avond voor deze hike worden we allebei ziek. Het idee om vroeg te vertrekken laten we gaan. Na een goede nachtrust voelen we ons oke genoeg en beginnen we rond 9 uur aan de tocht.

Onderweg valt het op hoe druk het is op de trial. Ik begin de tegenliggers te tellen en zit aan het einde van de hike

De w-trek, we gaan eraan beginnen!

De trip naar de start van de w-trek, in ons geval Pain Grande, zit al vol met hoogtepunten. Onderweg naar de catamaran zien we vanuit de bus een poema lopen, hoe gaaf! Op de boot hebben we vanwege het mooie weer een fantastisch uitzicht en zien we de bergen die we komende

Vandaag gaan we naar Valle Frances voor de middelste poot van de W.

We lopen eerst naar het begin van de vallei waar we onze lunch opeten en uitkijken op de gletsjer. We kunnen mooi zien hoe stukken ijs afbreken, wat naast een indrukkend geluid ook een mini lawine veroorzaakt, erg spectaculair!

Na

Vandaag starten we vroeg in de wetenschap dat het weer een lange dag wordt. Na een goed ontbijt zijn we als een van de eerste op pad. We hebben zonnig weer waardoor we al snel in korte broek en t-shirt lopen, heerlijk!

Het mooie weer zorgt ook voor een intens blauwe kleur van het meer, echt schitterend

Iets na vijf uur beginnen we gewapend met een hoofdlampje, geïmproviseerd ontbijt (mueslireepjes, nootjes en gedroogd fruit) en water aan de steile wandeling naar de Mirador Base las Torres.

Precies om 7.00u komen we bovenaan en de torens zijn gelukkig niet in de wolken gehuld. Samen met ongeveer 50 anderen

Na een lange dag wachten op de Orka's bij Caleta Valdés (helaas niet gezien) gaan we bij terugkomst nog een kleine wandeling maken. Bij laag water zijn de Cuevas makkelijk te bereiken via het strand. Hier kan je heel goed de fossielen zien die de zee hier 10 miljoen jaar geleden heeft achter gelaten.