Wandelroutes & paden

Breathtaking British Columbia — hikes near Squamish & Whistler

Adventurer Nic

Wandel Collectie van Adventurer Nic

With its ten provinces and three territories spanning over 6 million square miles (almost 10 million sq km) where do you start when planning a trip from the UK to Canada? Do you head for Alberta, British Columbia, Manitoba, New Brunswick, Newfoundland and Labrador, Nova Scotia, Ontario, Prince Edward Island, Quebec, Saskatchewan, Yukon, the Northwest Territories or Nunavut?

Well, with my boyfriend James, I took my first trip from the UK to Canada in September 2022 and we took a punt on an area of British Columbia, which is considered to be a hub for adventure seekers like us. We based ourselves in Squamish: the 'Outdoor Recreation Capital of Canada'.

While there are an abundance of opportunities to enjoy mountain biking (600 trails!), river rafting, paddling, horseback riding, bungee jumping – plus skiing, snowshoeing and dogsledding in the winter months – we focused our trip on hiking. In this Collection, you'll find my handy selection of beautiful and varied walks, ranging from easy to challenging, in the area off Highway 99 between Squamish and neighbouring Whistler.

Accessing these incredible trails was easy enough. We flew into Vancouver International Airport from London Heathrow, hired a car and just an hour and half later we arrived in Squamish. We stayed in an Airbnb for nine nights and headed out every day in search of adventure.

The Sea to Sky Highway is a spectacular road that winds up from Vancouver to Pemberton via Squamish and Whistler. All of the walks we undertook during our trip involved driving on this road and branching off to one of many provincial parks, including the turquoise lakes of Garibaldi, the granite monoliths of Stawamus Chief, the shady forests of Alice Lakes and the spectacular waterfall at Brandywine Falls.

From ambles that were less than a mile in length to 18-mile (29 km) epics, you'll find a great selection of walks that you too can use to plan your own unforgettable hiking adventure in the Pacific North West.

When you're not hiking, be sure to learn about the indigenous people of the Squamish area (Sḵwx̱wú7mesh Úxwumixw) who descend from the Coast Salish Aboriginal people and have lived in this area since before records began – more than a thousand years ago. I also recommend that you enjoy poutine at the Copper Coil Still & Grill and treat yourself to brunch at Fergie's Café - you won't regret it!

Don’t forget to be bear safe! As there are grizzly bears in this area, we chose to carry bear spray, which is a pepper spray that can be used as protection against an aggressive bear. Thankfully we did not need to use it but it was a comfort to carry it. When we did encounter a bear, albeit a black bear, we talked loudly to it, backtracked slowly and gave it time to cross the trail and carry on eating berries far away from us. Happy bear and happy Nic!

Tours & Highlights

1. Shannon Falls — hiking in the Squamish & Whistler Area

Je zou kunnen zeggen dat ik me heel voorzichtig ontspande met mijn eerste Canadese wandeling. Over een afstand van iets minder dan 1,35 km liepen we omhoog om de Shannon-watervallen van 335 m te bewonderen vanaf de speciale parkeerplaats. Er is een toiletgebouw en een ruimte met banken waar bezoekers

2. Je kunt niet naar Squamish komen en de Stawamus Chief niet uitlaten! Het beweert de op een na grootste granieten monoliet ter wereld te zijn.

Hoewel het maar 8 km lang was, is dit een van de zwaarste korte wandelingen die ik ooit heb gedaan, maar het was super de moeite waard. We vorderden langzaam over

4. Een afwisselende wandeling vanaf de top van de zee naar Sky Gondola. De wandeling was eigenlijk in drie delen, die allemaal terugkeerden naar het gondelstation, dus het kon gemakkelijk op een van de vele manieren worden gerepliceerd.

We liepen eerst de Spirit Trail, een mooie en gemakkelijke opwarmlus

Ik maak geen grapje als ik zeg dat dit een van mijn top drie wandelingen is die ik tot nu toe in mijn 38-jarige leven heb gedaan!

We parkeerden bij Rubble Creek, vertrokken om 7 uur - net na zonsopgang - en liepen de zanderige haarspeldbochten op door Taylor Meadows en de Panorama Ridge op. Het uitzicht

6. Bij het horen van deze wandeling was ik een beetje bang! Iets meer dan 7 mijl (11,5 km) te overbruggen, maar met 3.900 voet (1.200 m) stijging! Het zou zeker een hel op de knieën zijn...

Dus ik zorgde ervoor dat het sap het persen waard was en, jongen, het stelde niet teleur! We werden getrakteerd op

7. Een kortere wandeling op wat een slechte weerdag had moeten worden. Het was uiteindelijk best mooi weer!

We kregen een geweldige blik op Brandywine Falls en we waren getuige van een dappere bungeejumper die over de Cheakamus-rivier sprong. Als je op zoek bent naar een kortere en minder fysiek veeleisende

8. Tijdens een wandeling naar Elfin Lakes hadden we onze eerste ontmoeting met beren. Gelukkig was het een tekstboek. Beer heeft ons gezien. We hebben een beer gezien. Beer negeerde ons. We praatten tegen hem en stapten langzaam achteruit. We lieten de beer het pad oversteken en vervolgden na een tijdje

9. Triest om te zeggen dat dit onze laatste volledige dag wandelen in Canada was. We liepen naar het bovenste Blackcomb-gondelstation door het bos vanuit Whistler Village. Toen we de top hadden bereikt, volgden we de Overlord Trail en maakten we lussen van de Decker Trail, de Lakeside Trail en de Marmot

10. We gingen op weg voor een laatste korte wandeling over de Four Lakes Trail in de buurt van Squamish voordat we naar het vliegveld gingen. Het kwartet van meren in kwestie waren Stump, Fawn, Edith en Alice. De wandeling was grotendeels in de schaduw van bomen, wat precies was wat we nodig hadden, aangezien de middagzon brandde.

11. Panorama Ridge

Wandel Highlight

Een van de beste uitzichten van mijn hele leven. Garibaldi Lake is een blauwe tint zoals ik nog nooit eerder heb gezien. Hoe je Panorama Ridge ook beklimt, je hebt een goede dienst gedraaid. Voor ons was het een heen- en terugreis van 19 mijl (30 km) vanaf Rubble Creek, maar ik kan niet genoeg zeggen hoeveel het het waard is. We liepen de route in september tijdens de midweek toen het redelijk rustig was en een vergunning niet nodig was.

12. Uitzicht Zwarte Slagtand

Wandel Highlight

Misschien wel een van de beste uitzichten die mijn ogen ooit hebben gezien! De foto's zijn geweldig, maar zelfs zij kunnen de majesteit niet waarmaken die je met eigen ogen ziet. Krijg dit uitzicht op Black Tusk tijdens de beklimming van Panorama Ridge vanuit Rubble Creek.

13. Brandywine Falls

Wandel Highlight

Brandywine Falls is een spectaculair gezicht, een dramatisch watervalgordijn omgeven door bos in de Cheakamus-vallei tussen Squamish en Whistler. Vanaf dit uitkijkplatform kun je het betoverende water 70 meter naar de kreek beneden zien tuimelen. We bezochten in september en het was rustig.

14. Elfin Lakes

Wandel Highlight

Via Red Heather Shelter zijn we vanaf de parkeerplaats naar Elfin Lakes gelopen. De paden waren breed en vrij gemakkelijk onder de voeten toen ze geleidelijk opliepen en vervolgens glommen. Bij het naderen van de camping is zwemmen alleen toegestaan in het bovenste (grootste) meer.

15. Wedgemount Lake

Wandel Highlight

De perfecte plek om te kamperen of even te pauzeren voor een broodje na een steile klim naar dit prachtige meer. Een spectaculair uitzicht op de Alpen omringen dit juweeltje.

16. Neverland Falls

Wandel Highlight

Wandel door eeuwenoud bos naar deze watervallen. We wandelden naar boven tijdens een tocht, dus er kwam heel weinig water van de kliffen, maar ik kan me voorstellen dat het enorm indrukwekkend is na een zware regenbui.

Tip van Adventurer Nic

17. Niet iedereen slaat rechtsaf van het pad om dit adembenemende uitzicht te waarderen, maar het is het zeker waard! Wandel van het pad af op de gripvaste granieten platen en ga even zitten en geniet van het uitzicht over een deken van boomtoppen naar de bergen in de verte.

18. Het hoogste punt van de Decker Loop net onder Blackcomb Mountain. Een geweldige plek om te stoppen voor de lunch.