Ostseeküste von Malmö bis Vaasa

Angela Hussla

Collectie van Angela Hussla

1. Eurovelo 10 Schweden: Die Öresund Brücke von ganz nah, viele Kilometer strammer Gegenwind und ein Zimmer mitten im Fährhafen

De eerste etappe van de Eurovelo 10 in Zweden voert langs de Sontbrug naar een schiereiland met vakantieflair en veel villa's.Je kunt zien hoe rijke Zweden zo leven. Alles stond goed bewegwijzerd, alleen de harde tegenwind (bewijs foto de vlaggen) bemoeilijkte het creëren. Het verzoent een hotelkamer

2. Ook de zesde fietsdag langs de Zweedse zuidkust was niet zonder uitdagingen met 260 hoogtemeters over een afstand van slechts 35 km. Vanaf nu wordt het honderden kilometers steil bergop en bergaf. Granieten rotsen en muren overal. Dat hebben we vorig jaar ervaren in Zuid-Finland. Helaas gingen we weer

4. Op weg van Solvesborg naar Ronneby begon het eindelijk te regenen na vele droge weken. De vele kilometers lange route over de verharde weg was precies goed. Bij de geplande lunchpauze in Karlshamn klonk ineens de beste jazzmuziek nabij het verlaten marktplein. Het was de Karlshamner Big Band. We aten

Op de tocht langs de Zweedse Oostzeekust hadden we de nacht doorgebracht in het vissersdorpje Bergkvara. De volgende ochtend fietsten we door het dorp en namen het schilderachtige bospad richting Kalmar. Na 8 km besefte ik dat ik mijn rugzak niet op mijn rug had. Terug op de snelweg. Rugzak stond nog

6. Eigenlijk wilden we rechtstreeks naar Öland. Maar een verblijf van een dag in het historische Kalmar was het waard! De Unie van Kalmar werd hier in 1397 gesloten en verenigde Denemarken, Zweden en Noorwegen tot de 16e eeuw. Bijzonder mooi zijn het renaissancekasteel en de barokke kathedraal. In de hoofdwinkelstraat

7. Van Karlskrona naar het vissersdorpje Bergkrava kwamen we ook langs een aardbeienveld. We hadden geen mand bij ons en hebben maar een tas vol geplukt. De lekkerste aardbeien van dit jaar! De boerin nam alleen contant geld aan, daar waren we niet op voorbereid. Hier kan eigenlijk alles alleen met een

8. Op dag vier van de reis naar Zweden van Ystad naar Solvesborg fietste ik eerst over de grindpaden van een militair gebied en lunchte ik in Ahus, waar Absolut Vodka vandaan komt. Er waren erg lekkere haringbroodjes, in plaats van wodka probeerde ik daarna liever het beroemde ijs van de stad. In Solvesburg

Zweden vieren Midsommar op de vrijdag na de langste dag van het jaar. Wij waren dus niet de enigen die afgelopen vrijdag op het idee kwamen om het weekend door te brengen op Öland. Veel Zweden gaan er graag op vakantie, staken over op de fietsveerboot naast de Öland-brug en ademden de eerste 25 km langs

10. Op de route van Ystad naar Kivik/Brösarp vermelden reisgidsen granieten stenen uit de Vikingtijd in de vorm van schepen. Ze gebruikten ze waarschijnlijk om de seizoenen te berekenen op basis van de stand van de zon. Voor het best bewaarde kasteel in Scandinavië, "Grimmlingehus"

we maakten toen een omweg

11. De route van Trelleborg naar Ystad is wat je zou kunnen zien als de Oostzee-fietsroute. Altijd dichtbij het water, prachtige vergezichten en met slechts 48 km ook een beetje ontspanning. Er was genoeg te zien: het zuidelijkste punt van Zweden in Smygehuk ligt hemelsbreed nog dichter bij Berlijn dan bij

12. Een extra dag op Öland doorgebracht om de magnifieke rotsformaties aan de oostkust te zien - "Raukars" in het Zweeds. Ze zijn afkomstig van koraalriffen die zich meer dan 490 miljoen jaar geleden hebben gevormd en zijn beter bestand tegen wind en water dan de zachtere kalksteen eromheen. Ik had er foto

13. De laatste dag op Öland voornamelijk gefietst over mooie fietspaden door bos en langs de kust naar de noordelijke kleine veerhaven in Byxelkrok en overgestoken naar Oskarshamn. Hier is een kleine vuurtoren die zelfs ik zou kunnen beklimmen met mijn hoogtevrees. De volgende dag hebben we alleen de "lange

14. De route van Sundsvall naar Härnösand gaat van zeeniveau tot 230 m boven zeeniveau. Ik dacht dat de beklimming nooit zou eindigen en duwde weer grotere stukken. Op het hoogste punt is er niet eens uitzicht, alleen maar bos. Er is ook nergens een café of een kiosk waar je iets zou kunnen drinken. De

15. Dit zou een hoogtepunt van de hele reis moeten zijn. Het natuurlijke beeldenpark op Farö heeft het biljet van 200 kronen van de Zweden gehaald. Veel Zweden weten dit niet eens omdat ze geen contant geld meer gebruiken.We vroegen ons af hoe de 500 miljoen oude stenen eruit zien. Thomas drong aan op de

16. De fietsroute van Gävle naar het noorden is identiek aan de East Coast Highway. Je ziet alleen bos, een paar vrachtwagens en veel motorrijders. Het is nog nooit zo saai geweest tijdens mijn tochten langs de Oostzee. Je zou omwegen moeten blijven maken naar de kleine dorpjes en kusten om een idee te krijgen

17. Het Zweedse "Höga Kusten" staat op de werelderfgoedlijst van Unesco omdat nergens anders de aarde zoveel is gestegen na de ijstijd. De oude kustlijn ligt nu bijna 300 m boven zeeniveau. De meest opvallende berg is de Skuletberget, een paar km verder ligt een prachtig natuurpark met onder meer een imposante

18. Na een lekkere maaltijd in de jachthaven in Kokkola, wilde ik de zonsondergang opnieuw fotograferen vanaf het noordwestelijke uiteinde van de stad. Zoals zo vaak was daar privébezit. Ik sloop naar binnen en werd tegengehouden door een tiener. Maar ik mocht de foto maken. Toen ik vertelde dat ik Duitser

19. Op weg naar de hoge kust probeerde ik zoveel mogelijk zijwegen te kiezen langs de brede monding van de "Angermanälven". Het is een van de grootste rivieren van Zweden, dat wist ik tot vandaag niet.

De app kiest bij voorkeur voor drukke rijkswegen en waarschuwt "moeilijk". Maar het was een droomroute

20. Komoot leidde me naar de volgende verblijfplaats in Orbyhus, voornamelijk over 13 kilometer rechte, relatief drukke landweg. Niet voorzichtig bij het plannen. Maar in het wisselvallige weer met constant kleine buitjes kwam ik vrijwel direct op mijn bestemming aan. Mijn mooie appartement ligt vlakbij

21. Vanmorgen viel de mobiele telefoon plotseling uit, hij bleef zwart en stil. Zo'n uitval had ik niet verwacht.

Paniek.

Hoe maakten mensen eigenlijk zulke reizen voordat er mobiele telefoons waren?

Ik heb geen enkele fatsoenlijke kaart bij me.

Op een gegeven moment bedacht ik me dat ik de tablet nog steeds